måndag 17 mars 2008

Fantastiskt rolig nyhet


Lars-Erik Hartvig och hans Hushållsporslinsfabrik har utsetts till Årets företagare av Värmdö företagarförening.

Det är så rätt! Så skoj!

Motiveringen lyder:

"I snart tvåhundra år har namnet Gustavsberg stått för en blomstrande tillverkning av vida berömt hushållsporslin. Denna stolta tradition höll dock på att vissna bort under 1900-talets sista år. Men innan drejskivorna stannat helt, dekorpenslarna torkat och brännugnarna svalnat kom HPF i Gustavsberg AB in i bilden och väckte nytt liv i den klassiska fabrikationen.

På nytt är Gustavsberg satt på världskartan som en ort för tillverkning av porslinsserviser med smakfulla dekorer, härlig lyster i glasyrerna och långlivad kvalitet i godset. En tredjedel av produktionen går på export – inte minst till fjärran länder som Japan. Man har återuppväckt gamla succéer av tidigare berömda formgivares händer. Men man skapar också många spännande nyheter för det dukade bordet. Specialiteten är det bländvita benporslinet med sin unika hållfasthet.

HPF är idag Sveriges enda porslinsfabrik. Som tillverkare av benporslin är man ensam i Norden. Utanför England är det ytterst få fabriker som klarar av denna krävande hantering.

HPF förtjänar med råge att få utmärkelsen ”Årets Värmdöföretag”."


Jag brukar gå in där, i vår lilla fabrik, någongång varannan vecka. Vrida på en mugg, titta på en tallrik, känna på en skål eller bara betrakta allt det vackra på lite avstånd. Finns det gott om tid slår jag mig ned i någon av de gamla fåtöljerna vid bokavdelningen och låter tiden och tankarna komma ifatt. Ibland ser jag för mitt inre min gamla, gamla farfar vandra runt i vit rock bland alla sakerna och granska dem med kritiskt förmansöga.

Vilken tur att det kom en man som tog vid när storföretagen gjort sorti, innan drejskivorna stannade. Ni är väl värda priset.


(Bilden är lånad från Hushållsporslinsfabrikens hemsida).

Inga kommentarer: