måndag 14 juni 2010

Sporthall i Grantomta

Ikväll är det extrainkallad kommunstyrelse. En av mandatperiodens hetaste frågor ska avgöras. Sporthallsbygget i Grantomta.

Jag har skrivit åtskilliga inlägg om detta, om hur m-styret bytte plats på förskolan och sporthallen stick i stäv med vad som står i detaljplanen. Om hur konsekvensen av detta nu blir förslag om en stor sporthall mitt i ett av kommunens känsligaste kulturområden. Om hur en charmig skolgård med många olika kvaliteter nu krymps till ett minimum.

Hanteringen av frågan har gjort att barn och elever på förskolan och skolan levt på en byggarbetsplats under flera år. Nu ser det med (m)ajoritetens upplägg ut att kan bli ett par år till av den varan.

Vi var utbjudna till skolan för att träffa föräldrar och titta på plats. Ganska många slöt upp, men symptomatiskt nog ingen representant från varken moderaterna eller folkpartiet. Då var det fortfarande snö på tomten och avspärrningar satt uppe med anledning av vägbygget utanför. Det var svårt att förstå hur det kan komma att se ut och fungera. Så nu tänkte jag bege mig ut dit igen, för att kika ordentligt. Ska bara hämta en plankarta hos våra tjänstemän så att vi ser exakt hur det är tänkt.

Det kommer att bli viktiga diskussioner ikväll. Jag lovar att skriva om händelseutvecklingen.

Inga kommentarer: