lördag 15 oktober 2011

Tranströmertröst

Jag är fortfarande överjordiskt glad att Tranströmer utsågs till årets Nobelpristagare i litteratur. Han är en förtrollande liten farbror. Jag har både läst hans alster och lyssnat till honom. En av mina favoriter är hans dikt "Gläntan" (Sanningsbarriären, 1978).

Den första strofen, "Det finns i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse".. känns löjligt aktuell när jag ser tillbaka på den senaste veckan. Det verkar trångt där i gläntan, många är det som är vilsna. På det ena eller andra sättet.

Men då, i frustrerade stunder, får man ta fram sin Dagerman; "Jorden kan du inte göra om, stilla din häftiga själ, endast en sak kan du göra; en annan människa väl.."

Ett steg i taget, ett samtal i taget, en strid i taget.


Jag tror jag ska ordna en liten fest. På Tranströmertema!


(Bild: Ulla Montan, Albert Bonniers förlag)

Inga kommentarer: