onsdag 28 mars 2012

Nyttan med en annonsbilaga i DN

Jag gillar verkligen att läsa papperstidningen på morgnarna.

Ibland får vi prenumeranter en liten bonus i form av annonsbilagor. Ja, jag menar inte att alla annonsbilagor fångar mitt intresse. Men ibland.

Som idag.

Naturskyddsföreningens 12-sidiga bilaga ger mig flera idéer, så jag packar ned den i handväskan påväg till jobbet.

1. Värmdö (och Stockholmsregionen) borde kika närmare på Köpenhamns konkreta satsningar för att stimulera att fler att cykla istället för att ta bilen.
(I Köpenhamn tar 35% cykeln. Motsvarande siffra för Stockholm är 10%)

Kanske får bli en liten tripp dit med familjen på semestern och förena nytta med nöje. Kika på framgångsrik cykelinfrastruktur och turista i Nyhavn skulle kunna vara en bra kombo.

2. I intervjun med Jonas Åkerman, trafikforskare vid KTH, redovisas hur antalet personkilometer per person och trafikslag (bil, buss och järnväg) förändrats genom åren. Han utvecklar i intervjun vad som krävs för att Sverige ska nå klimatmålen, en hel del intressanta och tänkvärda förslag till åtgärder och prioriteringar.

Hoppas få gehör för idéen att bjuda in honom till ett seminarium i kommunen framöver!

1 kommentar:

Mia Franzén sa...

Hej Annika! Vet inte hur det är idag men när jag bodde i Malmö 89-97 och hade mina lektioner hemma hos min lärare i en förort till Köpenhamn så fick man ta med sig cykel på lokaltågen. Det kan ju vara en stor faktor till att så många använder cykel i Köpenhamn och något att applicera på tunnelbanan?