lördag 28 november 2009

Grattis Börge!


Idag har svenska deckarakademin utsett "Årets Deckare".

Det är så himla roligt att få säga grattis till samhällsengagerade Munkmorabon och Gustavsbergaren Börge Hellström som är en av boken "Fem sekunder"s författare och vinnare av priset. Jag har träffat på Börge vid ett flertal tillfällen och hans arbete för socialt utsatta kan man bara beundra.

För egen del läste jag debutromanen "Odjuret" förra sommaren. En makalöst obehaglig historia. Men läsvärd förstås. Jag behövde ladda om ett år innan jag i somras gav mig i kast med tvåan. Den var så fantastiskt bra att det blev en tripp till bokhandeln dan efter för att köpa upp de tre efterföljarna. Sträckläsning.

Det är svårt att välja favorit bland de fem böckerna, tvingas jag försöka så står det mellan "Box 21" och "Flickan under gatan". Det som förenar samtliga är att de håller högt läsvärde med god fiktion och fint doserad svärta.

Smått motvilligt beundrar jag Ewert Grens, den udda, knarriga och asociala kriminalkommisarien, mer och mer för varje bok. Vill att någon ska lösa upp hans missmod och nå fram med värme som hans liv syns så tomt på.


Böckernas storhet är frukten av en räcka av olika faktorer, personporträtten, de starka samhällsfrågor som lyfts fram i historierna som vävs och spänningen förstås. Kanske är det ändå framförallt samhällskritiken som gör att de skiljer ut sig från deckarmängden och står i en klass för sig.

Jag hoppas det kommer en sjätte bok och att den inte dröjer.

Grattis Börge och Anders till priset, det har ni verkligen förtjänat!!

PS. En lite rolig detalj är att en av de andra nominerade, Tove Klackenberg, också har kopplingar till Gustavsberg!

Inga kommentarer: