torsdag 15 januari 2009

Join the joyride


Vi diskuterar spårbilar.

Jag delar kontorsrum med en jätte-entusiast. Samtidigt får jag skarpt kritiska frågor från olika håll.

-Är det verkligen realistiskt? Vem ska betala? Hur ska det fungera? Om det nu är så bra varför finns det ingenstans? Osv.

Nästa fredag åker en delegation från Värmdö på seminarium i Södertälje kring detta.

För egen del tänker jag sätta mig bättre in i förutsättningarna innan jag tycker något alls. Min utgångspunkt är att något radikalt måste till när det gäller transporter och kommunikationer. Det är knappast någon sensationell ståndpunkt. Men när förslag till konkreta lösningar kommer på bordet och är förknippade med mångmångmiljardinvesteringar så får många hicka och duckar. Jag är en av dem. Men nu är det dags att lära sig mer!

Under tiden kan du som är nyfiken och vill fördjupa dig på egen hand kika på dessa länkar:

Youtube-film som bjuder på en simulerad åktur
Spårbilar - kommer de i tid (Podcars hemsida)
Vectus hemsida

Vill du testa joyriden IRL, så finns nu en testbana i Uppsala i vilken man enligt uppgift också kan få sig en testtur..

Inga kommentarer: