onsdag 21 januari 2009

Nya tider?

Ikväll har vi för första gången haft Utbildningsnämnd.

Som jag berättat förut:
Det var tidigare tre skolnämnder i kommunen (en för vardera förskola, grundskola och gymnasie- och vuxutbildning). Dessa har slagits samman till en stor nämnd (13 ledamöter och lika många ersättare).

Under senhösten fördes många förhandlingar och överläggningar mellan opposition och majoritet. M-styret vidgick, efter tidigare ks-ordförandens avgång, att det var en hel del som inte fungerade i kommunen. Man ville åstadkomma en förändring.

De tre nämnderna slogs som sagt ihop. Arbetsutskott (som bereder ärenden inför nämnderna) inrättades. Och en produktionsstyrelse ska det också bli.

Vid kvällens premiär i den nya politiska skepnaden utbildningsnämnden kände vi viss förhoppning om renässans för det kommunpolitiska arbetet. Kd och centern har tydligt markerat och uttalat en önskan om nystart, förändrat tonläge och en önskan om konstruktivare arbetssätt.

Vid kvällens möte fanns en fråga av "tyngre" karaktär. Det handlade om huruvida delar av Kvarnbergsskolan ska konverteras från högstadium till förskola för 30-60 elever.

Under de två år som gått har vi fått höra och lära oss att det är nämndernas ansvar att "beställa" verksamhet. Vi ska inte lägga oss i hur beställningarna verkställs. Det ska skötas av en kommunal producent eller någon i alternativ regi. Den kommunala produktionen ska styras av ett annat politiskt organ. (I nuläget det sk. "produktionsutskottet", framöver av den "produktionsstyrelse" som ska tillsättas).

Nu fick vi ett ärende på bordet som just handlade om en beställning. Vi behöver beställa fler platser för förskoleverksamhet. Men vi hade ärendet bara för att yttra oss om det (på något principiellt plan?) var okej att vi ska ta en del av en grundskola för att skapa förskoleplatser. Den skriftliga informationen inför beslutet var ytterst knapphändigt.

Vi menade att för att kunna stå för ett beslut som innebär nya kostnader (3 miljoner kronor) så ville vi veta;
A. Hur ser kösituationen ut?
Nu och på lite sikt?
B. Vad kommer det kosta?
C. Finns det andra alternativ (och vad skulle de kosta?)
D. Om det finns tomma ytor på Kvarnbergsskolan, för hur lång tid framåt, innan de åter behövs för skoländamål?
E. Om dessa platser tillskapas, innebär det något för Charlottendals förskola som kommunfullmäktige bestämt ska byggas - skjuts den upp eller finns det barnunderlag för både och?
F. Var finns behoven av nya platser i kommunen, är det just i den kommundelen? (I tjänsteskrivelsen står det att den stora bristen på platser finns på Värmdölandet - borde vi då inte bygga nya platser där?!)
G. Det finns en nyligen gjord utredning (kapacitetsutredningen) som redovisats för kommunstyrelsen och fastighetsbolaget. Den anger att vi har en överkapacitet i nuläget. Behöver vi alls skapa nya platser?

Vi ville få en redovisning av förskolekön, befolkningsprognosen som finns för några år framåt samt ovan nämnda kapacitetsutredning för att ha på fötter innan beslutet ska fattas.

Det röstade majoriteten ned.

Då bad vi att åtminstone till nästa sammanträde få en redovisning av ovanstående (för att kunna påbörja arbetet i nämnden med en långsiktig strategi för förskoleförsörjning).

Det röstades också ned.

------

Jag blir så förvånad. Och jag förstår inte. Det fanns ingen vilja att resonera kring hur vi ska jobba med frågan i nämndarbetet.

Hur ska vi någonsin komma tillrätta med problemet det innebär med ständiga akututryckningar och dåligt underbyggda förslag till beslut om vi aldrig startar det strategiska arbetet?

En sak är säker. Nuvarande arbetsmetod kostar mycket pengar. Leder alltför ofta till överilade, ogenomtänkta och ibland kontraproduktiva beslut.

I slutänden är det kommunmedborgarna som får betala. På skattesedeln. Och i värsta fall med sämre kvalitet i verksamheten som resultat.

Det är faktiskt inte klokt.

Av de nya tiderna som föranstaltats såg vi inte ett spår.

Inga kommentarer: