måndag 27 september 2010

332

Det är antalet tack jag vill rikta till de som kryssade mitt namn i Värmdövalet. Jag är stolt över att ha blivit personkryssad till vårt parlament. Tack för förtroendet! Nu ska jag kavla upp ärmarna för att förvalta förtroendet vi givits.

Redan innan den nya mandatperioden formellt har startat (den 1/11) vill jag passa på att säga några saker om åren som kommer. Vi politiker har våra uppdrag och vår makt till låns. Vi har fått ett förtroende från dig/er som väljare. Om ni tycker att vi, jag, glömmer bort det, i någon fråga eller något sammanhang, påpeka det då för oss. Maila mig. Eller ring. Stanna mig på gatan eller ta kontakt på bussen. För det är faktiskt så att du/ni är våra uppdragsgivare. Det skall vara med ert bästa för ögonen vi ska gå till våra sammanträden och fatta beslut.


Jag minns min förvåning när jag i förra valet fick en bit över hundra kryss. Jag undrade var de kom ifrån.. Denna gång känner jag mig om möjligt ännu mera stolt än för fyra år sedan. Det är svårt att sätta positiva avtryck när man inte har ansvar och makt, svårare att nå kontakt med sina medborgare när man tillhör oppositionssidan som vi gjort.

I det sammanhanget är det en nästan obegriplig bedrift som min kollega och partivän Lars Bryntesson har gjort. 719(!) väljare i Värmdö har markerat sitt förtroende för honom genom ett kryss på valsedeln. Det innebär att han fått nästan 50% fler kryss än kommunens näst mest kryssade, den moderate kommunstyrelseordföranden. Trots att dennes parti fick nästan 1400 fler röster än vårt.

Trots våra fyra år i opposionsställning så väljer långt fler att kryssa vår Lars i detta val än i valet 2006 då vi hade haft ansvaret i kommunen (då han också var den lokalpolitiker som fick särklass flest Värmdöbors förtroende). Det är ett ovanligt resultat om man ser sig runt i landet. Men så är också Lars en ovanlig politiker med starkt underifrån-perspektiv och patos av sällan skådat slag i sin demokratisyn. Han påminner oss alla med jämna mellanrum om varifrån vi har vårt mandat. 719 personkryss är en fin bekräftelse tillbaka på att väljarna uppfattar det!


Följande personer blev personkryssade in i Värmdös kommunfullmäktige:

Lars Bryntesson, s, 719 röster
Annika Andersson Ribbing, s, 332 röster

Lars-Erik Alversjö, m, 496 röster

Hans Lindqvist, c, 251 röster
Ina Ununger, c, 95 röster

Yvonne Blombäck, mp, 199 röster

Stefan Dozzi, kd, 176 röster

Olle Markstedt, fp, 129 röster
Anders Bergman, fp, 120 röster
Amie Kronblad, fp, 74 röster

Hans Brandt, sd, 129 röster

Inga kommentarer: