söndag 26 september 2010

Dåtid, nutid och framtid

För ganska många år sen nu var jag i ABF-huset och lyssnade till en diskussion om framtidens politik. I panelen satt det fyra personer som samtliga gjorde stort intryck på mig och min vid det tillfället nya pojkvän. Eftersom han hade folkpartistiska sympatier och jag mina socialdemokratiska så var det inte oävet att få lyssna till ett samtal mellan två av vardera sorten, en yngre och en äldre på respektive sida.

Birgitta Ohlsson var den unga folkpartisten. Med brinn och engagemang beskrev hon sin syn på bistånd och humanitära insatser.

Hennes ord fylldes allt som oftast i med funderingar från den unge socialdemokraten, Ardalan Shekarabi. Det var inte många gånger under kvällen de tyckte olika..

På den seniora sidan förhöll det sig på liknande sätt. De båda veteranerna Bengt Westerberg och Ingvar Carlsson var båda snara att bekräfta varandras inlägg. Samsynen var inte total men i de väsentligaste delarna var uppfattningarna helt samstämmiga. Jag minns kvällen tydligt trots att det måste vara tolv-tretton år sedan. Det fanns värme i rummet. Humor och engagemang. En stark vilja att utveckla Sverige till något bättre för alla. Så uppfattade jag det.

I dagens politiska debatt saknar jag resonerande diskussioner som förs mellan de olika partiernas företrädare. Allt är låst i blocktänkande och alldeles för mycket relateras till kortsiktiga maktpositioner. Att det på lång sikt dränerar medborgarnas tilltro till demokratin och partipolitiken tas liten hänsyn till. Vill vi verkligen ha det så?

Ikväll är jag ändå förtröstansfull. Erfarenheten har så många gånger tidigare visat att ur kris och kaos växer goda saker fram. På vår kant kommer vi att göra en viktig hemläxa. Den unge Ardalan S. är nu lite äldre och ännu lite klokare. Han har fått förtroendet tillsammans med några partivänner att leda en kriskommission. Jag ser mycket fram mot de kommande veckornas och månadernas diskussioner och resonemang. Det finns många kloka människor härute. Det finns nya krafter som knackar på dörren, som vill vara med att föra diskussionen om hur vi sätter våra grundläggande politiska idéer i förgrunden också i morgondagens socialdemokrati. Ett modernt välfärdsparti där vi inte kastar ut våra medborgare i kylan när de blir sjuka eller arbetslösa. Ett parti som klarar av att låta alla nå sina bästa stämningars längtan. Finner man inte rätt i livet på första försöket så ska det finnas en andra chans.

Jag har nog aldrig känt mig så ideologiskt övertygad som nu, de senaste dagarna. Övertygelsen fyller mig med kraft och lust. Har du orkat läsa ända hit hoppas jag du vill vara med på den kommande resan. Vi börjar i mer organiserad form imorgon kväll. Klockan 18 samlas vi i Skogsbos matsal. Flera nya medlemmar har aviserat sin närvaro, så Du som inte varit med tidigare är också välkommen såklart! Vi har med oss Ardalan imorgon kväll, bara en sån sak. Och så alla vi som synts i dörrhål, på gator och torg de senaste månaderna. Vi vill verka för ett bättre Värmdö. Du kan hänga med och beskriva hur du vill att det ska bli! Välkommen.

Inga kommentarer: