tisdag 28 september 2010

Malin&Charlie&Aurora&Alexander.. å så Disa!



Det blev som jag hoppades men inte helt vågade tro förrän jag nyss såg det svart på vitt på www.val.se. Vår ungdomslista med sjutton fantastiska ungdomar och en tuff politik har lyckats! De tar inte bara ett mandat, utan TVÅ i Värmdös kommunfullmäktige. Det innebär att de fyra första namnen på ungdomslistan nu kommer att ingå i vår fullmäktigegrupp eftersom de får varsin ersättare också.

Låt mig presentera:

1. Malin Ekroth, 18 år, Ingarö
En skarp, engagerad tjej med massor av jävlaranamma och brinn! Hon är gymnasist och ordförande i kommunens ungdomsparlament. I denna artikel i NVP lägger hon ut texten om varför hon engagerat sig politiskt och kritiserar bland annat bostadsbristen i kommunen. Här kommer ett energiknippe!



(Malin till vänster, Aurora till höger).

2. Charlie Hansson, 29 år, Ingarö
Han utsågs till Årets Entrepenör härom sistens, killen med en meritförteckning som en gammal företagsledare och som kombinerar två så olika teman som hemlöshet och FRA som sina hjärtefrågor. Skulle kunna göra en länklista lika lång som telefonkatalogen med artiklar om Charlie men nöjer mig med de som SvD och NVP skrev just inför valet. Charlies intåg i fullmäktige kommer märkas, allt annat skulle göra mig förvånad.



3. Aurora Gullberg, 32 år, Gustavsberg
Har gett engagemanget för jämställdhet och jämlikhet ett ansikte. Handikappfrågor och tjejers lika rätt är två områden som hon profilerat sig inom. Fantastisk organisatör och stilist, allt i en och samma person. Läs hennes blogg så förstår du vad jag menar med det senare epitetet.



4. Alexander Holes, 20 år, Värmdö
Han säger att bostadsbristen och avsaknaden av vettiga fritidssysselsättningar för de ungdomar som inte vill idrotta är de viktigaste frågorna att snabbt ta tag i. Stor alkoholkonsumtion bland unga är ett bekymmer som kan motas om kommunen är offensiv med att erbjuda intressanta alternativ.


(Alexander är den längsta killen, fyra från vänster).


Disa Påhlman, 19 år, Gustavsberg
Hon är en fullmäktigeveteran så ung hon är. Hon har suttit och lyssnat under de senaste två åren när vi debatterat och diskuterat. Hon stod på den ordinarie fullmäktigelistans plats nummer 12 och tar också plats när nya fullmäktige samlas i november. Disa driver frågan om ungdomars fritidssysselsättning och är en engagerad ledare i Korpen. Därtill en varm förespråkare för möjligheten till en andra chans genom Komvux om man valt fel på gymnasiet. Hon driver också bloggen "Ungdomspolitik".



Tillsammans kommer dessa begåvade personer att föryngra politiken i Värmdö påtagligt. De kommer att driva frågorna de formulerade i vårt ungdomspolitiska program och jag är så glad för det! Här finner du deras gemensamma blogg. Jag är övertygad att de kommer att sätta Värmdö på ungdomskartan, jag kommer göra allt jag kan för att bistå och boosta dem!

Inga kommentarer: