fredag 13 februari 2009

Vill-ha-böcker


Nu är det nedräkning till årets fylla-på-batterierna-med-energi-vecka i svenska fjällen.

En av de obligatoriska ingredienserna, utöver motion i form av längdskidåkning, tio timmars sömn varje natt och fantastiska middagar med grytor som överträffar det mesta, är läsningen.

Ingen TV. Helst ingen dator med uppkoppling. Återstår, utöver sällskapsspelen, att läsa goda böcker.

Min måste-köpa-lista innan avfärd är:

1. Ett annat liv - P O Enqvist
2. Vill du ha din frihet får du ta den - Måns Ivarsson
3. Gomorra - Roberto Saviano

5 kommentarer:

Janne Pettersson sa...

P O Enquist, bjäfs.
Läs i stället "Reborn", utdrag ur Susan Sontags dagböcker mellan åren 1947 och 1964. De är det drag i.

Annika Andersson Ribbing sa...

Tycker han ja...

Anonym sa...

Jag håller med Hr Pettersson, jag läste 150 sidor i den senaste Enquistboken, ingen höjdare. Men hans andra böcker är inte så dumma så ingen skugga ska falla över honom.

Och, de facto, det fanns ngt tilltalande i hans självutlämnande rader runt onani i hans senaste bok.

Men, Annika, marginalnyttan för dig ligger inte i att läsa ytterligare en feelgoodbok, utan att närma dig boken som den var tänkt, som en spegel, en utmaning, resa utan givet mål. Litteraturen som konst.

Annika Andersson Ribbing sa...

LTC, du är rolig du. Feelgoodböcker.. när jag läste jag senast en sådan..?

Antingen är svaret att det var väldigt, väldigt länge sen.

Eller så har vi väldigt, väldigt olika uppfattning av begreppet feelgoodböcker..

Men lästips emottages alltid tacksamt!

Anonym sa...

På nattduksbordet ligger just nu:
"Simons 120 dagar" av Peter Gärdenfors
"Positioning - The battle for your Mind" av Al Ries
"Winning" av Jack Welsh
"Odysseus" av James Joyce
"The Rules of the Game" av Neil Strauss

Och jag säger som modern om sina barn - tvinga mig inte att välja!