onsdag 27 januari 2010

Apropå tidigare inlägg


Jag skrev nyss om dagens rollspelsövningar med Kommunstyrelsen. Den centrala frågan för dagen handlade om hur vi möter medborgarnas önskemål och krav på service. Det påminde mig om den läsvärda artikeln på DN-debatt i helgen där ett antal kvinnor skrev om de viktiga utmaningarna som politiken måste ta tag i. Det handlar om
1. Anpassade trygghetssystem
2. Utbyggd barnomsorg och en bättre bostadsmarknad
3. Klimat- och infrastrukturfrågorna, bl a kollektivtrafiken
Artikeln ger oss aktiva politiker viktiga frågor att bita i och sammanfaller bra med dagens frågeställningar.

Igår höll jag oväntat med Malin Siwe som skriver i samma tidning. Hon skrev om behovet att få fart på frågan om Slussen. Alla partier har ett delat ansvar för att frågan inte avgjorts utan dragits i långbänk. De svåra avvägningarna blir inte lättare för att de skjuts på, snarare tvärtom. OCH de svåra avvägningarna kommer inte att försvinna. Tvärtom.

Jag tillhör den sannolikt mindre konservativa falangen i denna fråga. Alltså lite mer centern och lite mindre folkpartiet.. Vid omdaningen av Slussen ser jag gärna att staden vågar skapa något nytt intill det gamla. Därför blev jag glad när det i dagens nätupplaga av DN framgår att partikompisarna i stan tänker i samma banor!

Inga kommentarer: