torsdag 22 november 2007

Maratondebatt


om ekonomin blev det. Inte förrän strax efter tre idag på morgonen klubbade ordföranden av årets budgetfullmäktige som då hade pågått i dryga 14 timmar..

En del snärtiga debatter. Några långdrapor. Mycket fisljummet kaffe. Massor av skratt. En del trams. Och bitvis en del ilska.

Såhär kvällen efter funderar jag över olika saker. Vi har arbetat intensivt med vårt budgetalternativ. Med att presentera vårt förslag i god tid för våra politiska motståndare tillika kollegor. Vi hade formulerat ca. femtio förslag, sk. "att-satser". SAMTLIGA röstades ned utom ett(!), som handlade om att stimulera till fler föräldraråd i våra skolor..

Många av våra förslag ligger i linje med beslut som är på gång i olika nämnder. Ändå röstades de ned. Varför?

Återkommer framöver när någon klok på "andra sidan" givit mig någon ledtråd. Om det inte inträffar lär jag återkomma med egna spekulationer.

Makt. Idag är det vad jag tror att det handlade om. Ett ledarskap i m-styret som vill demonstrera makt. Som självändamål.

I dagsläget ångrar jag inte de många timmar vi lagt ned med miniräknare och ordbehandlare. Vi har gjort hemläxan. Vi har gjort den bra.

Men nästa år kanske det är bättre att ägna tiden åt att vara ute bland människor på gator och torg och berätta vad vi vill istället för att sitta på kontoret och formulera konstruktiva förslag som inte ens ges en seriös behandling.

Nu har jag iallafall fått en katalog av intressanta bloggämnen framöver! Jag kommer framöver redovisa ett och annat av de mest uppseendeväckande avslagen..

Inga kommentarer: