tisdag 13 november 2007

Tummar för Helle


Idag håller jag tummarna hela dagen.

Det är val i Danmark och jag hoppas naturligtvis att kollegorna i Danmark ska ta över. Lyssnade till s-partiledaren Helle Thorning-Schmidt för ca ett år sedan, och blev otroligt imponerad.

Det populistiska, främlingsfientliga Dansk Folkeparti med Pia Kjaersgaard i täten har under de gångna åren varit en del av regeringsunderlaget för högermannen Fogh Rasmussens regering. Partiets linje i flyktingfrågor är oanständigt. Rakt av motbjudande. Lika starkt som jag önskar att s ska lyckas väl, lika starkt önskar jag att Dansk folkeparti ska bli en parentes i dansk politik. Det finns tecken på att så kan bli fallet.

Det nya partiet, "Ny Allians", har gått till val på just detta. Att blockera för Kjaersgaards gäng. Det vill stödja en borgerlig regering i första hand men bara på villkor att Dansk Folkeparti inte ges något utrymme. I de senaste opinionsmätningarna ser de ut att bli vågmästare. Det skulle isåfall kräva en blocköverskridande lösning.

Dessa ingredienser gör att det blir en valrysare, en spännande valdag stundar i Danmark. Ikväll är det jag som sitter klistrad framför tv:n.

Inga kommentarer: