söndag 2 mars 2008

Bokfetischist

En av de få baksidorna med att alltid tillbringa sportlovet i fjällvärlden är att bokrean brukar infalla under denna vecka. Och i fjällen där vi vistas finns inte jättegott om bokhandlar..

Övervägde under gårdagen att ta mig in till stan för en liten revansch men så blev det inte.

Insåg idag att man inte längre behöver lämna kommunen för att få sin bokhandlarlust stillad. På Värmdö marknads Coop fannas ett ganska hyggligt utbud upptäckte vi när matdepåerna skulle fyllas på..

Sex böcker plockade jag med glädje ihop;

Fågelbrovägen 32 - Sara Kadefors
Har hört mycket om den och ser fram mot att bilda mig en egen uppfattning.


Fallen - Joyce Carol Oates
Äntligen ska vi lära känna varandra Joyce och jag. Jag räknar med att tycke ska uppstå..


Maskrosungen - Sandra Gustafsson
Efter alla eländesromaner jag läst det senaste året är jämförelsestocken numera ganska omfattande. Därför får Sandra G ingen lätt förutsättning när jag läsa om hennes maskrosunge. Hon kommer att jämföras med Åsakaraktären som ingen älskar, med Susannas svinalänga och med Los bergsprängardotter som exploderade.


En av oss - Mats Wiklund
Stod på önskelistan i julas. Har läst en del om Fredriks långa väg, från renlärig nyliberal till mer populäranpassad ny-moderat. Ska bli spännande att följa resan som jag hoppas författaren ska bjuda.


Och så min stora passion. För bildernas skull. Och för att de väcker en helt annan sida till liv. Drömmar och lust att ställa till med fest och tabberas. Att umgås och kittla smaklökarna. Kokböcker hamstrar jag numera. Två blev det idag.

En matresa genom Sverige - Tina Nordström


Örtamat - Monica Ahlberg


Återkommer med favoritrecepten när jag fått till det..

Inga kommentarer: