fredag 21 mars 2008

Felprogrammerat årstidssinne


Vi landade i söndags efter några dagar i Frankrike. Då hade vårkänslorna tagit ett stadigt grepp om sinnet, ljuset, mildare temperaturer och grönskan kan onekligen påverka en genuint. Såg ljuvligt blommande magnolia och bellis under promenaderna i Paris.

Just Bellis är en vårfavorit om vi ska tala blommor. Jag tror att namnet, spralligt och busigt, liksom blommans enkla men vackra utseende förklarar favoritskapet. En yster växt!

Dagen efter hemkomsten låg betonggrå moln över himlens horisont och jag skulle ljuga om jag inte tillstod att vårhumöret dämpades en aning. MEN intalade jag mig, våren är ändå påväg även hitåt, lite avlägsnare bara.

Idag, fem dagar efter vårpirret allestädes närvarande i kroppen, blir jag nästan full i skratt när jag tittar ut efter en sagolikt lång och skön nattsömn. Den vinter jag krävde i december har nu uppenbarat sig och allt är snövitt ute. Det synes som att en evig otakt drabbat förväntningar och sinne.

Nu resignerar jag, lite leende. Hade tänkt fara och skaffa vårblommor till de nyputsade fönstrens bänkar. Snöbellis.. finns det?

Inga kommentarer: