lördag 15 mars 2008

Sol i Paris


Plötsligt händer det..

Saker och ting sammanfaller på ett sätt att man blir fatalist.

J fick erbjudande att följa med en liten grupp elever som skulle fara till Tours och Paris i Frankrike. Detta sammanföll med att hans moster (i vars familj han bott hos i fyra år under studieår på gymnasium och högstkolan) fyller jämnt. Därtill hålls precis samma helg kommunalval i landet, vilket jag ju tycker är lite spännande. A sign.

Jag fick en flygbiljett i födelsedagspresent av svärmor.

Följaktligen har vi varit här sedan i onsdags. Medan J har vallat glada sjuttonåringar på diverse kulturinstitutioner, föreläsningar och studiebesök har jag och E ägnat oss åt långa promenader, både i stads- och naturmiljöer.

Paris är.. ENORMT. Man vänjer sig liksom inte. Imposanta byggnader avlöser varandra och allt är ofrånkomligt i en annan storlek än hemma.

Det är vår här. Jag går runt och fånler. Över ljuset, de ljumma vårvindarna, maten, kaffet och storstadspulsen.

Lite kuriost har jag lärt mig även denna gång.
1. Paris har så mycket som 36.000(!) kommuner. Somliga av dem har så få som 80 invånare. Varje kommun har en egen borgmästare. Så i de minsta kommunerna finns släktfejder som har decennier på nacken, där mycket av tillvaron går ut på att reproducera sin egen familj/släkt för att därmed erövra borgmästarskapet..
Medan det i andra kommuner inte finns någon som vill vara det..

Jag frågar Js morbror om man aldrig övervägt kommunsammanslagning.. Det är "tres difficile" säger han, mycket svårt..

Hur som helst är det kommunråden som nu ska väljas i helgen (motsvarande våra fullmäktigeförsamlingar) och det är sedan råden som utser borgmästaren.

Vänstern spås gå fram i valet. President Sarkozys stjärna har dalat rejält sedan han valdes i maj förra året så nu straffas de konservativa kommunpolitikerna.

2. Eiffeltornet for vi förbi under en sen kvällsbåttur på Seine härom kvällen. Då berättade J i mitt öra att det var menat att tornet skulle stå med två ben på ömse sidor om Seine. Det hade varit fräckt! Flodbankarna var emellertid inte tillräckligt hållfasta, därför fick man placera den intill floden på ena sidan istället.

En annan kurios detalj i sammanhanget är att om man tog Eiffeltornets totala mängd byggmaterial och komprimerade ihop densamma, så skulle det motsvara en kub om 11x11x11 meter.


Imorrn vänder vi åter. Med mängder av goda livsmedel i bagaget, lufttorkade korvar och skinkor kan man köpa för en spottstyver här, liksom någon flaska fint vin alltid hittar ner i resväskan..

Vilken tur för mig och oss att vi just hälsats välkomna åter till sommaren. Och att våren måste hitta också till Stockholm snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

roligt!!


Francis