måndag 3 mars 2008

Med dumboöron i badet


Det nya Gustavsbergsbadet har kickat igång!

Med smygstart under sportlovsveckan efter en del intrimningstrubbel har hittills all teknik funkat..peppar, peppar.

Igår var jag "badmamma" till en nioåring och en trettiofyraåring. De verkade ha ungefär lika roligt. I fyra timmar befann vi oss i anläggningen, merparten av tiden satt jag i cafédelen, läste i den medhavda boken, tjyvlyssnade på samtal runt omkring, pratade med gamla kompisar och arbetskamrater och njöt av värmen och fukten.

Många besökare kommenterade badet mellan sig, då växte dumboöronen fram. Inte bara av allmän nyfikenhet utan också för att kritik kan åtgärdas så att badet kan bli ännu bättre!

Fem sällskap talade i enbart positiva ordalag. Allt från att det var vackert och fräscht, att det var tyst och skönt i stora bassängen (smart att skilja av den från de stojigare lekavdelningarna), att utbudet av attraktioner var bra etc. Att det var fint med berget inne i undervisningsbassängen och att det var "smart" att ha sjöutsikt var omdömen jag uppsnappade.

Ett sällskap var negativa. De saknade skoställ, någonstans att ställa schampoflaskorna och tyckte att det gjorde ont att åka vattenrutschkanan (skarvarna ger svidmärken).

Jag tänkte när vi gick därifrån att vi skulle ordna en tipslåda i entrén (om det inte redan finns!), där vi bjuder besökarna att komma med feedback och tips för att göra oss ännu bättre! Ska ta upp det på nästa styrelsemöte.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Antar att ingen klagat på att ni bränt iväg 140 miljoner som ni inte har, efter att ha genomfört en folkomröstning där ala var på samma sida...? :-)

Anonym sa...

Finns det inte viktigare frågar att ta upp nu när så många människor far illa idag efter alla långsiktiga förändringar som ni har medverkat till.

Annika Andersson Ribbing sa...

Hej Ida,
Nej, jag har inte hört någon som är negativ till att badet byggts. Det kanske hänger ihop med att det var just en sådan samstämmighet i beslutet. Men jag kan tänka mig att det finns en eller annan som tycker att vi borde ha använt pengarna till någonting annat/helt låtit bli att använda dem.

Tror dock att det inte i första hand är i badhuset man stöter på dessa synpunkter/uppfattningar. Gissar att de flesta som går är positiva till att även Värmdö nu har ett bad.

"Havsglimtens" synpunkter är svåra att bemöta eftersom jag inte vet vad du åsyftar.

Annika

Anonym sa...

Hej Annika,

tryckfelsnisse har varit i farten.

Nu har du den riktiga Havsglimten.

Där kan du läsa och svara.

Johan Ingerö sa...

Ooops, jag råkade använda sambons inloggning när jag kommenterade. Det var inte "Ida" som skrev det förra utan lilla jag.

Alltså; jag konstaterar att Värmdö inte har råd med några äventyrsbad (ni har i nuläget inte ens råd med era pensionskulder) och på detta svarar du att folk gillar att bada.

Du tycker inte att det är lite oseriöst...?

Annika Andersson Ribbing sa...

Borde kanske anat att det var din kommentar Johan med tanke på vår tidigare diskussion i frågan..

Din tolkning av mitt svar till "Ida" är ..intressant. Jag skrev förvisso inte att folk gillar att bada. Jag skrev att eventuella kritiker till badet sannolikt inte skulle återfinnas just där, i badet..

När det sedan gäller huruvida Värmdöborna i gemen, tycker det var bra eller dåligt att badet byggdes skulle jag gissa att en övervägande majoritet alltjämt tycker att det är bra (de kritiker som finns torde vara överrepresenterade i gruppen som inte går och badar). Då kan man tycka att medborgarna har fel, dvs. de som tycker det var ett klokt beslut att Värmdö kommun lät bygga ett bad.

Jag tillhör inte den kategorin. Inför folkomröstningen var det väldigt tydligt vilka skattesubventioner det handlar om och hur mycket det motsvarar i skatteutrymme. Om kommunens medborgare anser att den satsning som badhuset utgjorde en del i, är värd 10 öre på skatten (som annars hade kunnat sänkas med motsvarande belopp), så tycker jag alltjämt att det var ett klokt beslut, både att genomföra en folkomröstning i frågan, liksom att sedan fullfölja det som blev omröstningens utslag.

Kommunens ekonomi - om du pratar med dina partikompisar så slår de sig just i dagarna för bröstet kring hur fantastiskt bra ekonomin är, så din uppfattning om kommunens ekonomiska kris är svår att känna igen sig i... Men å andra sidan är varierar just denna uppfattning (kommunens ekonomiska situation) med en imponerande frekvens, ständigt beroende på i vilket sammanhang diskussionen förs.

Det skulle i sammanhanget vara intressant att höra din synpunkt på (m)ajoritetens strävan att vara med och bekosta en ny bro över Skurusundet som jag skrev en kortis om igår.. Det är ett åtagande jag anser inte borde landa på Värmdös skattebetalare via kommunskattesedeln. Dels är bron ett statligt åtagande (Vägverkets bord), dels ligger bron i Nacka..

Du kanske kunde tipsa de dina om att de har lite pensioner att betala först..?! :-)


Hoppas allt är väl med dig annars.


/Annika