måndag 31 mars 2008

"Försök till grov misshandel"?

Det är mycket kriminalnyheter dessa dagar. Många fall som engagerar många.

1. Arboga
2. Rödeby
3. Surahammar
4. Kungsholmen

I det första fallet kan jag säga att hon, mamman, finns i mina tankar åtskilliga gånger varje dag. Tragedin i Arboga har de döpt det till, rubrikmakarna. Som om det finns ord för det ofattbara att vakna upp till meddelandet att ens två små pylten har blivit mördade. Vore jag Harry Potter-utrustad skulle transfera en dos livslust och ork till den unga kvinnan.

Sen finns det en annan kriminalrelaterad term som etsat sig fast på ett irriterande sätt. I förra veckan redovisades att en man nu fällts för våldtäkt och "försök till grov misshandel" efter att ha våldtagit och smittat sin sambo med HIV. "Försök till grov misshandel"? Ibland begriper jag mig verkligen inte på juridiskan..

Inga kommentarer: