måndag 16 juni 2008

Manifestation i vitt

Nu är det några få timmar kvar tills debatten i riksdagen kring FRA-förslaget brakar loss. Jag önskar att inte kalendern var intecknad med möte i kommunen, hade velat vara på plats för att lyssna. Debatten kan säkert bli något utöver det vanliga med många engagerade och genomtänkta inlägg.

Däremot dröjer omröstningen först till onsdag. Då har också initiativtagarna till "Stoppa FRA-lagen.nu" uppmanat sina sympatisörer att sluta upp utanför riksdagshuset helt klädda i vitt, enligt DN. Det kan bli en imponerande uppsyn tror jag. Förhoppningsvis hinner jag förbi för att delta och uppleva det hela. Klockan 8.00 är det sagt. Kom dit du också - gärna i vitt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp!
Kolla in min blogg. Du är umanad!
Puss!

Janne Pettersson sa...

Varför i helvete vill man tvinga folk att klä sig i vitt? Det är väl varken något Ku Klux Klan-möte eller en Kent-konsert? Det är därför alla typer av massrörelser är ett helvete.

Annika Andersson Ribbing sa...

Lottafina - Den ska jag med glädje ta mig an imorgon!

Janne - Du är säkert välkommen utan de vita paltorna på om du vill. Själv tycker jag det är en bra idé. En fredlig signal med vitklädda människor som söker sig dit som moraliskt stöd visavi de som gör något så ovanligt som att gå emot sitt parti i en kontroversiell och principiellt tung fråga.

Nu är väl inte incitamenten lika starka att gå dit med dagens hantering.. Men jag tror absolut det skulle göra intryck med många människor på plats. Gärna vitklädda för tydlighetens skull.

Jag tycker massrörelser är bra om de förhindrar dåliga beslut.


Annika