onsdag 11 juni 2008

Tre sommarpratare

Idag har årets sommarpratare presenterats. Radioprogrammet med signaturmelodin som är mer sommar än det mesta.

Tre favoriter har jag. Som jag verkligen vill skruva in. En i vardera sommarmånaden.

Juni
Fredrik Härén
J kom hem härförleden, begeistrad utöver det vanliga. Han plockade fram ett Youtubeklipp som jag absolut skulle se. Killen på skärmen hade inte för inte utsetts till Årets talare.. Jag tror det blir ett sommarprogram utöver det vanliga.

Juli
Isabella Lövin
När det är dags för detta program tar jag med mig radion och smyger iväg. Volymen kommer vara knappt hörbar. Allt för att undvika att J hör programmet.

I vintras när DN hade artikelserien om Klimathotet fick J nämligen något som närmast kan likna en klimatdepression. Isabella har skrivit boken "Tyst hav". Jag tänker att jag lyssnar in henne när programmet sänds på dagen och utan att ta några nya depprisker på semestern. Sen kanske J får lyssna på reprisen frampå kvällskvisten om programmet inte varit nattsvart.

Augusti
Stavros Louka
I gengäld skruvar jag uppvolymen på radion i augusti så att alla kan höra ordentligt. Då kommer hela familjens favoritlärare från vårens tv-serie "Klass 9A" i etern. En så engagerad människa har säkert en massa spännande saker på lut att berätta.


Egentligen finns det många fler jag skulle vilja höra. Dramatikerna brukar vara en upplevelse med den extra dimensionen att de är just dramatiker.. De använder ofta rösten, språket och musiken på ett välkomponerat vis. Vetenskapsmänniskorna rymmer ofta helt andra kvaliteter. Man lär sig saker man aldrig skulle kommit i närheten av annars. Vissa kändisar bjussar på skönt skvaller som man dessutom kan lita på till skillnad från blaskor och annat. Och ibland är ytligt skvaller ett skönt ombyte till det seriösa.

Tyvärr brukar dock sällan konsumtionen av Sommarprogrammen bli lika stor som efterfrågan är den dagen årets sommarpratare presenteras.. Vi får se hur det blir i år. Här är hela listan..

UPPDATERAD 12/6 KL. 9.55
..och här finns snygga bilder på de som pratar..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och MAT-Tina!!

:-)


Felicia

Anonym sa...

Blev det något Sommar igår månne?
/C