fredag 1 juni 2007

Dramatik på fredagskvällen

Det rapporteras nu på kvällen att en hundra år gammal granat upphittats i en källare i Stavsnäs. Tänker på populäre partikompisen Brollan och de andra i området. Det lär dock, enligt rapporterna, inte vara någon risk för att granaten ska detonera. Imorgon kommer expertisen och tar hand om dynamiten. Hur vet man att den är hundra år, funderar jag. Står det på eller är det allmänbildning att veta hur en hundraårig granat ser ut?

Det går kanske att få svar på frågan på Beredskapsdagen som äger rum imorgon vid Räddningsstationen i Mölnvik. Arrangemanget brukar bjuda en hel del spännande inslag för olika åldrar och intressen (för ytterligare info, kika på kommunens hemsida www.varmdo.se). Förra året fick jag pröva en blydräkt. Den var blytung..

En annan gammal detalj är Loch Ness, det lilla sjöodjuret. Den (han? hon?) sägs också ha skådats nu på kvällen. Till på köpet eventuellt med en liten Lill-Nessie vid sin sida. Vad ska man tro. Tänk om det verkligen visade att det fanns ett litet odjur, där i sjön. Vad alla skulle bli förvånade. Inklusive jag.

Kvällens tråkigaste är att det meddelas att Kenth Petterson har lämnat jordelivet. Han har alltid varit kontroversiell men han imponerade stort på mig när jag hade tillfälle att lyssna till honom för några år sedan.

Inga kommentarer: