måndag 25 juni 2007

Flyttbestyr med Bo Kaspers


Sommarmoodet kommer och går vill jag lova. Idag kom det igen. Kändes sådär att pallra sig till jobbet när solen sken och J och E åkte ut till landet. Å ändå var det en bra dag. Jag rev ned några halvmetersbuntar med papper i två flyttkartonger. De är numera rensade och sorterade för mitt nya liv.

Idag var det nämligen dags att flytta ur den gamla vackra gula trävillan där vi huserat ett par år, ensamma sista halvåret, jag och kollegan Lars. Inflyttning till det utbyggda kommunhuset Skogsbo. Det känns fint. Många "hej" och "hallå, är det dags att flytta in nu, skoj", från de som jag betraktar som mina kollegor, trots att de är tjänstemän och jag politiker.

Uppackningen under eftermiddagen ägde rum till tonerna av Bo Sundströms karaktäristiska röst. .."..det ska va på vissa sätt.." ..."ett fullständigt kaos..".. Det stämmer med hur det fungerar i kommunen.

Imorrn ska vi på vårens tredje extra sammanträde med Grundskolenämnden. För att behandla vilka insatser som kan sättas in för att "hitta" 7,3 miljoner kronor för att nå ett nollresultat när året är slut.

Förslaget i de utskickade papprena är att vi inte ska ha några tolkar och andra resurser för de ensamkommande flyktingbarn vi redan beslutat att vi ska ta emot. Därtill att vi inte ska tillsätta specialpedagogtjänsten som är vakant på stödenheten och bort med talpedagogtjänsten när den nuvarande nu går i pension, trots att köerna av barn för att få hjälp aldrig varit längre.

Ovanpå det är det meningen att elever som inte väljer att gå i den skola de grundplaceras i förlorar sitt busskort. Så var det med den valfriheten. I opposition höjde folkpartiet och moderaterna då och då rösten för att alla elever borde få busskort för att stimulera mer valfrihet och välja. Men det var då.

Förslag som täcker hälften av de saknade pengarna har presenterats. Hur de resterande miljonerna ska sparas finns det inga idéer kring. Åtminstone inte presenterade för oss.

Sen är det meningen att vi, efter att ha "hittat" de felande 7,3 miljonerna, ska sätta igång jakten på ytterligare 19! Nitton miljoner kronor ska prutas bort i grundskolorna nästa år. 50 lärartjänster. Eller något annat.

I skenet av detta känns det meningsfullare än jag kunde tro att arbeta politiskt i opposition. Att försöka få stopp på de värsta knasigheterna. Och att försöka bidra med förslag till andra, bättre lösningar.

Inga kommentarer: