fredag 15 juni 2007

Man ska inte tro på opinionsundersökningar..

.. men man kan glädjas åtminstone lite, åt trenden som indikeras i gårdagens SCB.
Och är man som jag nöjer man sig inte med det. Då sliter man fram miniräknaren och börjar knappra. Bara för skojs skull liksom. Och då blir man ännu lite gladare.

För OM resultatet varit detsamma som ett valresultat, och OM de elvahundra intervjuade i länet är representativa för hela väljarkåren i länet, då skulle vi ha en annan politisk majoritet i Värmdö.

Mandatfördelningen skulle ändra sig till följande (nuvarande fördelning inom parentes):

m 18 (21)
fp 3 (4)
kd 2 (2)
c 1 (2)

s 21 (17)
mp 4 (3)
v 2 (2)

Detta bygger också på att Värmdöborna är genomsnittligt missnöjda med hur saker och ting förändrats sedan maktskiftet, i förhållande till väljarna i länet. Skulle de vara mer missnöjda än i exempelvis Nacka skulle förändringen vara ännu större. Är de mindre missnöjda än Nackaborna skulle skillnaderna minska. I denna hypotetsövning har jag min tro. Ni andra får fundera på vad ni tror.

En solig eftermiddag. Nu längtar jag ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nåt ska man väl tro på..!?

:-)

Anonym sa...

Jag tror att jag har samma tro som du.
Moderaterna i Värmdö har verkligen inte flyttat fram sina positioner.

Danny