fredag 28 november 2008

Elevprotest


För första gången i mitt politiska liv har jag blivit kontaktad av en grundskoleelev som ringer för att påverka. (Många elever har hört av sig genom åren för att göra intervjuer och dyligt men aldrig någon som i en "skarp fråga" velat framföra sina synpunkter och fråga vad de kan göra för att påverka utgången).

Tjejen som ringde, S, ville berätta att eleverna på hennes skola var fly förbannade över att alla ska få byta lärare inför nästa termin. Särskilt taskigt mot niorna som ju ska få sina avgångsbetyg..

Jag lovade att försöka få en förklaring och beskrivning av läget och sedan återkomma till henne. Nu har jag fått det på lite olika vägar och tycker att detta får såna konsekvenser att grundskolenämnden måste behandla frågan på sitt kommande möte den 10 december. Jag har mejlat ordföranden i nämnden och föreslagit detta.

Jag återkommer kring detta i början av nästa vecka.

Inga kommentarer: