lördag 29 november 2008

Lilla julafton

Jag tillhör kategorin julromantiker. Andra skulle antagligen kalla det något annat..
I den brokiga familj jag tillhör har julen alltid samlat alla. De matkunniga i familjen har skämt bort oss andra med julbord som många andra skulle drömma om.

Det finns dagar som kommer i närheten av själva julafton upplevelsemässigt. Lördagen före första advent är en sådan. Då får vi äntligen komma in i stugvärmen hos alla skickliga ateljister som huserar i de anrika fabriksbyggnaderna i Gustavsberg, mittemot huset där jag själv bor. Det doftar gran, glögg och tända ljus varthelst i husen man styr sin kosa.

I varje liten krök av husen möter man kompisar, kollegor, släktingar och grannar. Dagen till ära hade dessutom en av dem - ja, A inkluderas i samtliga epitet utom släkting - bjudit in till soppapaus kring klockan 13. Det gällde att stå startklar för första ronden när dörrarna slog upp klockan 11 således!


Med hög förväntan var första stoppet hos keramikern Nina Pärnerteg. Det mesta görs i vitt med dekor i leran från farmors gamla spetsar läste jag någonstans. Skålar, ljusfat, temuggar, kannor, tårtfat och krukor. De sistnämnda är min särskilda favorit (med temuggarna inte långt efter). Så siktet var inställt på en kruka eller två. Stor nesa då att den enda som stod högst upp på en hylla var hennes egna favorit och följaktligen inte till salu. En klen tröst att det var många fler en jag som ville, men inte fick, köpa..
En stor vacker skål blev det. Med två ytterst diskreta stråk av spets på ena sidan.


Hos en ny bekantskap, Joanna Günther, fann jag sagolika glaskulor med varierande mönster. Efter att förvissat mig om att dessa kommer att finnas på marknaden även kommande jular blev valet enkelt. Att köpa några alltså. Svårare då att välja bland mönstren.. Men faiblessen för det skira vann. Som vanligt..

En ängel, eller faktiskt tre, blev det också. På en tegelsten. Det är Monica Johansson som målar på stenklumparna. Kurviga damer och änglar är hennes signum jämte de "kronskålar" jag tror hon annars är mest känd för. Bild på den fantastiska adventsljusstaken kommer imorgon om jag får till det bland lussebullsbak, långpromenader och allmänt pyntande..!


På det skira temat; det går ju inte att passera Kina Björklunds atelje utan att köpa något. Nu börjar uppsättningen med tallrikar faktiskt att räcka för flera runt bordet. En skål fick det bli och adressaten om fyra veckor är given!


Hisako Mizuno gör spröda vackra små kyrkor i vit lera. Små fönstergluggar släpper igenom ett vackert varmt sken när du tänder ett litet värmeljus inuti. Jag skulle helst önska mig en hel liten by i en av fönstersmygarna hemma..

Det som skiljer de små byggnaderna från varandra är formen på husen,antalet skorstenar, fönstergluggar och dörrar.


Avslutade till sist hos partikompisen och superdesignern Janne (Jan Landqvist).

Du har garanterat varit i närkontakt med både en och två produkter som kommit till under hans penna. (Typ toaletter, handfat och en ansenlig mängd hushållsplastprodukter som fanns i var familjs hem på sjuttiotalet..).

Nu har han nya storsäljare. Vackra svarta bokstöd som porträtterar kända, företrädelsevis svenska, författares siluetter.. Så fina. Jag köpte en Edith.

Inga kommentarer: