tisdag 12 februari 2008

Fler ungdomsröster om gymnasiekaoset

Erik och Nils skriver om gymnasiefrågan i dagens nummer av Nacka Värmdö Posten. Läs dem här!

Vi hade grundskolenämnd igår. Alltjämt känns alliansens företrädare medvetslösa. Det kaos som nu råder verkar man inte ha förstått vidden av. Än mindre har de någon idé om hur frågan kan få en vettig lösning.

Vore jag dem skulle jag resa runt till kommun efter kommun. Prata med mina politiska kollegor och böna och be om deras välvilja att acceptera ett undantag för våra elever. Vad vet jag, det kanske är det de ägnar dagarna åt. Men det framkommer iallafall inte att några sådana ansträningar görs.

Ikväll är det gymnasienämnd som ska avgöra vilken strategi kommunen nu ska välja. Igår fanns inget förslag utkristalliserat mer än att man ska försöka formulera ett brev idag, som kan skickas till kommunerna. Vad som händer om någon kommun avstår från "erbjudandet" att hjälpa Värmdö och skriva under en föreslagen tilläggsklausul, kunde ingen svara på. Än mindre vilken strategi vi då ska välja.

Till ikväll har de förhoppningsvis tänkt färdigt. Det är nämligen då vi ska fatta beslut. Du är välkommen att lyssna om du är intresserad av denna fråga. Klockan 18 börjar sammanträdet som är öppet för åhörare. Platsen är Kommunhuset Skogsbo, plan 2, i Gustavsberg. Välkommen!

2 kommentarer:

Eva sa...

Hej. Jag snodde den här av dig!
/E

Annika Andersson Ribbing sa...

Halloj!
Sno på - eleverna skriver bättre debattartiklar än vi någonsin gjort!


Annika