söndag 3 februari 2008

Idag är ingen vanlig dag..

..idag är mammas fö'lsedag, hurra, hurra, hurra..

Kom att tänka på den annorlunda gratulationsvisan (Lotta på Bråkmakargatan, för er som inte vet) när jag lyssnade på P1s helgmålsbön, eller vad det kan heta. Det hör inte heller till vanligheterna nämligen. Då, klockan 11.05, brukar radion gå av och självvald musik ersätta etermediet som ljudgivare i lägenheten. Men eftersom upplägget var annorlunda, gudstjänst på Astrid Lindgren-tema, fick radion alltså vara på.

Jag tror det är för kyrkan som för de politiska partierna. De skulle må väldigt bra om de ibland kunde bryta konventionell verksamhet och våga testa nytt. De gånger så sker belönas vi rikligt, människor strömmar till och vara med. Eller stannar kvar vid radion. Och lyssnar på HELA gudstjänsten.

Men det skulle inte vara huvudtemat i detta inlägg. Nej, det är gratulationerna till min mor. Jag tillhör skaran som är lyckligt lottad med den största förebilden nära inpå livet. Förebild som kvinna och mamma. Min egen mor.


Skänker dig en liten sångsnutt som Lotta vi känner sjunger. "Mother".

Du är bra fin. Grattis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer i grattis till Din moder!
Men menar du verkligen att kyrkan skulle må bra av att agaera som de politiska partierna??
Gör en NyaModeraterna" och låtsas vara något man inte är (ex Livets Ord)?
Ha en ledare som Göran P?
Avsätta ledande personer via tidningarna? (I Nuders fall visserligen en välgärning för partiet och landet)
Nehej Du det är så att folk söker sig till kyrkan i förändringen tider, just för att där står tiden stilla!!

Anonym sa...

Helgmålsbönen sänds kl 18 på lördagar (inleder helgen) och på söndagen är det normalt högmässa. Kallas ofta radiogudstjänst i radio. Jo, jag är inte bara inbiten p1-lyssnare och hedning - jag är religionslärare också.