måndag 9 april 2007

Bokkyla och klothetta


Sisela Lindblom (bilden) skriver en bok som får det att liksom klia i själen på mig. Karaktärerna i "De skamlösa" är ..avstängda. Livlösa. Kalla och ointressanta.

Boken har skapat debatt trots att den inte officiellt kommit ut i handeln än, jag måste haft flax när jag fann ett exemplar på Bok&Bild igår. Trots författarinnans intelligenta kommentarer i artiklar jag läst kan jag inte gilla den. Jag blir illa till mods över egocentrismen och kylan som utmärker huvudpersonerna. Var är känslorna? De riktiga? Värmen, tilliten och litenheten? Kärleken?

Det kanske är avsikten, att vi ska rista till och känna ett lätt illamående. Och tänka efter.. Då är ett viktigt syfte uppnått och om den bidrar till att ruska om i shopping- och ytlighetsfördumningen som breder ut sig, har författaren, uppnått två goda ting. Jag kommer att bojkotta snobbmärken och Stureplan för en god stund framöver. Tack och lov för H&M och Gina.


Noterar att N. Ekdahl, DNs politiske redaktör, nu börjat positionera om sig i "klimatdebatten". Efter den senaste i raden av larmrapporter från FNs klimatpanel är nu tongångarna i hans ledaralster väsentligt annorlunda mot bara för några veckor sedan. Skulle vara intressant att få veta exakt VAD det är som fått honom att skifta sin attityd i frågan.

Och ännu intressantare blir det att se hur lång tid det ska ta innan ett konkret åtgärdspaket levereras från regeringen som har faktisk betydelse för miljön på lång sikt, till skillnad från det babbel om allt vad alla andra borde göra, som vi hittills matats med.

Inga kommentarer: