tisdag 24 april 2007

Kunde Vetlanda varit Värmdö?

Ikväll sänds en uppföljning av Uppdrag Gransknings program för två veckor sedan. Nu har Janne Josefsson samlat politiker, kommuntjänstemän, Vetlandabor, journalister, forskare och företrädare för fackliga organisationer.

Det är tydligt att de ansvariga är skakade över den enorma kritik och känslostämning som ärendets uppmärksamhet lett till.

Bo Edvardsson, forskare i socialt arbete vid Karlstad universitet säger:
-Tillsätt en haverikommission. Han menar att svaret på frågan "Hur kunde det ske" är utredningskulturen i socialtjänsten. En synnerligen allvarlig synpunkt om fenomenet är så utbrett som han vill mena. Samtidigt påminner andra i studion om ramaskriet som uppstod när socialtjänsten HADE ingripit på tveksamma grunder i Oskarhamn.

Jag träffade Värmdös socialchef i korridorerna i Skogsbo, Värmdös kommunhus, härom dagen. Vi pratade lite om ditt och datt. Till slut var jag tvungen att fråga:

-Hur ser du på det som hänt i Vetlanda? Skulle det kunna hända här? I Värmdö?

-Nej, säger hon. Hon låter bestämd och fortsätter: -Det finns en rad skäl till varför jag känner mig säker på att det inte skulle ske här.
1. Medarbetarna hos oss är välutbildade.
2. Vår personal arbetar i par, eller ännu oftare gruppvis, med ärenden. Det finns därför en hög kompetens vid handläggningen och kontinuiteten i olika ärenden riskeras inte om medarbetare slutar hos oss.
3. Samarbetet med andra förvaltningar och myndigheter är väl utvecklad. Genom nätverk och kontinuerliga avstämningar finns en god kontroll.
Hanteringen av sekretessfrågan är också viktig, den har vi löst på ett bra sätt, avslutar hon.

Jag känner mig trygg med beskedet. Just för att hon motiverat det som hon gjort, konkret och initierat.

Hoppas nu bara att det inte blir ett idiotbeslut i kommunstyrelsen imorgon när vi ska behandla budgetfrågorna. I förslaget från Alliansen skulle socialtjänsten få börja nästa år med -15miljoner kronor (på grund av underskott från år 2006). Då tvivlar jag på att Värmdö skulle kunna följa den lagstiftning vi har på det sociala området. Ett sådant beslut skulle också riskera rasera den kompetens som finns i form av just den välutbildade och erfarna personalen. Det finns mer än en signal på att de skulle börja se om sina möjligheter till anställning någon annan stans.

Men den största oron är att vi skulle få egna Louise. Barn och ungdomar som far gräsligt illa utan att vi ingriper.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det har redan hänt. Anmälde ett pedofilärende till Socialtjänsten. Efter 6 månader förstod jag att inget hänt. Kontaktade igen och fick svaret – ”Men, ville du att vi skulle göra något?”

Annika Andersson Ribbing sa...

Det är helt oacceptabelt.
Du måste vända dig till polisen omedelbart.

Vill du får du gärna kontakta mig;
annika.andersson@varmdo.se

eller via kommunens växel 08-57047000

så kan jag försöka hjälpa till att slussa dig rätt.

MVH
Annika

Anonym sa...

Jag kan berätta mer från den fantastiska skärgårdskommunen Värmdö.

Anonym sa...

En lite Värmdöskola har dagligen besök av en pedofil, som gärna vill stoppa in fingrarna i småflickor. Han är numera så bekant med barnen att dom springer honom till mötes. Skolan vet allt, men gör inget. ”Han måste behandlas ju som alla andra – vi kan inte behandla människor olika”.

Anonym sa...

Värmdödagiset hyrde in ett peddo som påskhare. Måste sett vackert ut när han hoppande runt bland barnen. Kommunen var inte intresserad – "Vi är bara intresserade av pedagogiken”