onsdag 11 april 2007

Värmdöelever utan skola?


Läser på senkvällskvisten i Dagens nyheter att Värmdö gymnasium ansökt hos Skolverket om att bli friskola. Jag undrar om det är med m-alliansens goda minne?

Om det kommunalt drivna gymnasiet vid Gullmarsplan blir fristående kommer MÅNGA Värmdöelever att få ännu längre resvägar för att gå i skolan. Befrämjar det bättre studiemotivation och resultat?

Är det att följa Värmdöbornas önskan? Att istället för att få plats på en uppskattad och välrenommerad skola hänvisas till andra- och tredjehandsval, för de allra flesta längre bort?

Ingen gång hörde jag alliansen under valrörelsen driva frågan att Värmdö gymnasium skulle privatiseras och därmed utestänga en stor andel av de Värmdöelever som har plats där.

Detta blir en viktig fråga framöver. Hoppas skolkommunalrådet i kommunen så snabbt som möjligt redovisar sin synpunkt kring detta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag betvivlar starkt att vi skulle medverka till det.
Det kan inte vara ett politiskt initiativ.

Anonym sa...

Det är helt uppåt väggarna om det blir så. När får vi veta mer?

Anonym sa...

Jag vet att det är många på lärare på skolan som inte vill bli privatiserade. Ni borde prata med dom.

Annika Andersson Ribbing sa...

Anonym: Vi lär väl få veta snart hoppas jag. Om du kan påverka informationsflödena i denna fråga så hinta gärna om att det är många som undrar!! Tack för ditt inlägg, det lugnar en aning..

Per-Albin: Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Det som framkommit är att en ansökan gjorts. Mig veterligt finns inga politiska beslut som sanktionerar detta.. Enligt reglementen och arbetsordningar (formalia som styr våra nämnder och styrelsers rätt att fatta beslut i olika frågor) framgår det att det är kommunfullmäktige som fattar beslut om att inrätta nya eller avskaffa pågående verksamheter. Något sådant beslut har heller inte fattats eller aviserats.

Anonym: Tack för rådet, det ska vi naturligtvis göra!


Annika

Nathalie Sundesten Landin sa...

Välkommen i klubben! :-) Hos oss är privatiseringen inte heller ett politiskt initiativ enligt politikerna. Hmmm Men i budgetdirektiven skrevs om gymnasierna att de ville hitta andra utförare annars skulle intagningen stoppas hösten 2007. Då tog rektorn initiativet till att själv ta över. Helt förståeligt, men med kniven mot strupen...
Nathalie