onsdag 4 april 2007

Dårarna drack


På DNs ledarsida kan vi idag läsa att olyckskorparna så smått börjar kraxa. Det handlar om att de stora skatteförändringarna (förmögenhetsskatten tas bort och fastighetsskatten minskas drastigt) riskerar leda till en ökad inflation.

Stalltipset från alla bedömare som hörs dessa dagar är att riksbanken kommer att få det svettigt framöver. Och det enda receptet för att bromsa inflationsrisken är att höja räntan. Vilket förutspås.

Efter kvällens motionsrunda tonar Lumpan in i iPoden. "Halvvägs till havet".
"..Feldt öppna kranarna
och dårarna drack,
Ja vi var alla där på festen
hit upp till nacken,
men det var vi som tog skiten
när bubblan sprack.."

Så nyligen det var, men ändå så länge sedan. Ekonomisk överhettning och krispaket. Undrar hur Borg-med-tofsen funderar kring det hela, tänker jag. Minns han?

Jag blir full i skratt när han halvtimmen senare sitter i mitt vardagsrum. I ett Aktuelltinslag kommenterar han kritiken som Villaägarna nu formulerar mot att skattesänkningen ska bekostas med en ökad reavinstskatt. I bokhyllan bakom honom, där inslaget filmats, STÅR FELDTS MEMOARER "Alla dessa dagar".. Läs den Anders, läs den!

Jag vill inte att räntan ska gå upp på mina lägenhetslån.