torsdag 4 oktober 2007

Bara en liten lort

Har tänkt mycket på Stefan den senaste veckan. Han är min politikerkollega i kommunen. Vi tillhör inte samma parti. Vi tillhör numera inte heller samma "block". Trots det är han min kollega och, jag betraktar honom som en vän.

En av hans hjärtefrågor är solidaritet med andra människor. Att Värmdö skulle öppna sina dörrar och ta emot flyktingar har han drivit i många år. Vid sin sida har han haft många som tyckt som han. När beslutet att teckna avtal med migrationsverket togs härom året var det enhälligt. ALLA 51 ledamöter i fullmäktige stod bakom beslutet.

Nu har han, för andra gången på några år, fått ta emot hot och yttringar på ett sådant sätt att han och hans familj måste skyddas av polis. Fega människor hotar honom för hans uppfattningars skull. Uppfattningen att vi människor ska vara solidariska med varandra.

Jag har funderat över vad jag kan göra för Stefan mer än att skicka en vänlig rad på mail, ge honom en kram när vi träffas på jobbet och fråga hur det är. Att skriva en liten visa på detta sätt för att visa min solidaritet med Stefan är en liten, liten insats.

Många små markeringar, från olika håll och kanter, i alla möjliga sammanhang, är så viktiga när odemokratiska krafter är i rörelse. Skriv något du också, en insändare till lokaltidningen, en kommentar på en blogg eller säg något om detta vid fikabordet på jobbet imorgon. Att det inte är okej att hota Stefan och hans familj.

Det är viktigt att formulera motstånd. För annars är vi som Skorpan i Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" sa; annars är vi bara en liten lort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är ingen liten lort, och det gillar jag med dig. Bra skrivet!

F