måndag 22 oktober 2007

Augustprisnominerare går från klarhet till klarhet


Förra året nominerades Susanna Alakoskis "Svinalängorna" till Augustpriset. En klok nominering av en gripande och omskakande läsupplevelse. Ännu klokare var juryn som sedan utsåg henne till vinnare.

I år är en annan av mina absoluta favoriter med bland de föreslagna. Åsa Linderborgs "Mig äger ingen" var sommarens höjdpunkt bland höjdpunkter. Jag skrev om boken här när den var nykonsumerad..

Nu återstår om juryn vågar ge priset till Linderborg året efter att Alakoski vunnit. Deras berättelser har många likheter och deras ideologiska anslag bär samma budskap. Hoppas juryn vågar!

UPPDATERAD KL. 16.22
Enligt DNs Jonas Thente är Linderborg solklar favorit!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att den var bra men skulle nog säga att Lo Kauppis bergsprängardotter var ännu stråt vassare..

Väl förutsägbart om Åsa vinner priset, väl?

/Håkan

Annika Andersson Ribbing sa...

Bergsprägardottern har jag hemma i bokhyllan, hoppas ge mig i kast med henne om det kan bli någon ledig dag i samband med dotterns höstlov..!

Förutsägbart eller ej, det vore först och främst kul!


Annika