torsdag 9 oktober 2008

Cementerad blockpolitik


Beskedet att socialdemokraterna och miljöpartiet fördjupar samarbetet var välkommet. Även om det innebär ännu mer av cementerade positioner i två block. För just det sistnämnda, det eviga blocktänkandet, tror jag i grunden är negativt.

I många frågor skapas konstruerade motsättningar där förslag i realiteten stöds av en stor majoritet. Om det inte vore för blockeringen som blockpolitiken skapar.

Regeringen Reinfeldt har senast nu i veckan deklarerat att man minsann inte vill ha någon som helst dialog med oppositionen, finanskris eller ej.

Det är bara att beklaga. Jag tror inte samhället behöver den typen av konflikter just nu, småttiga "jag-vill-leka-själv-i-sandlådan-deklarationer". Och jag tror Reinfeldt hade haft allt att vinna om han iklätt sig "Statsmannaskruden" och tagit kommandot över dialogen.

Efter kvällens intervju med Ingvar Carlsson på Tv8:s "Adaktusson" har inte min övertygelse minskat. Tvärtom.

Nu har dock Reinfeldt och hans regeringskollegor valt att smälla igen alla dörrar och i skenet av detta välkomnar jag, och uppenbarligen allt fler svenskar med mig, ett närmare samarbete mellan (s) och (mp).

1 kommentar:

Anonym sa...

Cementerat??
NehejDu! Det här är slutet på gamla vänster höger.
Nu öppnas dörren mot mitten efter valet, om valreultatet så kräver!!