måndag 13 oktober 2008

Hösten skärper alla sinnen


Jo, så är det.

Doften av höst brukar väcka mig. När jag tänker tanken, att jag blir väckt på hösten går tankarna vidare till Toni Holgersson och den vackraste hösttexten jag vet.

"I skymningstid i mitten av oktober
väcker lövens fall äntligen mig,
I elfte timmen står jag vid din dörr,
jag bär en gåva till dig,

Ditt svarta hår är som färgat gräs,
när det täcker min säng inatt,
dina ögon är vågor som sköljer över mig,
jag drunknar, och dör, i ditt skratt.."


Varje höst brukar bjuda på någon dag då alla sinnen fyller på batterierna i kroppen. Idag har varit en sådan dag. Med sol, färger och skratt.

- - - -
Debatten igår var intressant ur många aspekter. Utöver att själva arrangemanget i stan var sällsynt trevligt och innebar ny kunskap på blogg- och webbområdet fick jag lite valrörelseadrenalin!

Det känns lite märkligt att höra regeringen prata om hur framgångsrik deras politik har varit de första två åren när alla kurvor nu pekar åt fel håll. Och ännu märkligare att högkonjunkturen, som var påtaglig vid regeringens tillträde och fram till nyligen, inte har något att göra med sysselsättningstalen fram till nu ökat. Samtidigt som det faktum att det nu vänder nedåt inte har ett dugg med regeringspolitiken att göra utan bara är en konsekvens av lågkonjunkturen...

Aningen har konjunkturen betydelse eller så har den inte det.. Det skulle kännas lite seriösare med en konsekvent linje.

Fler som skrivit om debatten med lite olika infallsvinklar:
Eva "Käringen mot strömmen" Rundqvist
Johanna Graf, ett och två
Jonas Morian, ett, två, tre, fyra, fem och sex (det finns ytterligare några på Jonas blogg som gjorde ett styvt jobb igår i "bloggduellen" med Mary "Mina moderata karameller" Jensen).
Arvid Falk
Erik Laakso
Annarkia
Thomas Hartman
Catti Ullström
Avslutningsvis politikerkollegan i Värmdö, Hans Lindqvist (c), vars refererat också är lätt att instämma i. Maria Wetterstrand är en stjärna. Det har jag tyckt sedan många år.

(Min vackra syster har tagit bilden av det vackra lövet..).

Inga kommentarer: