torsdag 9 oktober 2008

Äntligen!

Idag är det dags - årets Nobelpristagare i litteratur ska tillkännages.

Den gode Horace har ju varit i hetluften på sistone för uttalanden om jänkarna. Detta har somliga tagit till intäkt för att någon amerikansk författare inte kan komma ifråga klockan 13 idag.


Jag skulle vilja säga motsatsen. Det skulle lika gärna kunna betyda att det blir just en amerikansk författare. Liksom Göran Persson när han utsåg sina ministrar har akademien satt en ära i att överraska.

Jag får erkänna att bland de som nämns som förhandsfavoriter har jag inte läst många. Min egen topp tre blir i år strikt nationalistisk:


1. Stieg Larsson (postumt då..)
2. Jonas Hassen Khemiri
3. Tomas Tranströmer (med en blinkning till Horace)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde Edith Södergran:

"Dagen svalnar. Tag mina heta axlars längtan."

Annika Andersson Ribbing sa...

Då är frågan.. vem ska bort?