fredag 10 oktober 2008

På banan igen


Har nu kommit till läget där krigsrubriker, svarta måndagar och bilder desillusionerade börsmäklare inte berör mig för en stund. Det har helt enkelt blivit för mycket av varan den här veckan.

Jag betraktar mig närmast som en nyhetsmissbrukare. Blir lätt stressad om jag inte kan "kolla läget" på de stora mediernas hemsidor någon gång varannan timme. Men nu känner jag mig närmast blassé. Sannolikt för att krisens konsekvenser just nu är så svåra att greppa.

Jag får väl läsa krisens ABC som flera media bjuder på. Så att jag kommer på banan igen.

Sveriges kommuner och landsting meddelade igår sin nya tillväxtprognos för nästa år. När man läser den blir krisens verkningar mer konkreta. Det är ingen rolig läsning. Vi kommer att förlora åtskilliga miljoner. Jag undrar om det innebär att kommunens budgetbeslut sedan två veckor tillbaka ska rivas upp. Och när dessa tankar pockar på inser jag. Att i samma sekund krisens konsekvenser blir gripbara så är jag på banan igen.

(Bilden har jag lånat av Jinge).

Inga kommentarer: