torsdag 3 maj 2007

Nya Slussen


Vissa frågor är så långsiktiga att förmågan att komma till en slutsats och gå till beslut tycks hämmas i sig.

Slussens framtid torde ingå i gruppen. Så länge jag kan minnas och haft intresse för politik i den relativa närmiljön, och det börjar bli ganska många år nu, har frågan om Slussen diskuterats.

Nött, läckande, sjunkande och i sönderfall. Det har Slussen varit länge. Otaliga initiativ har tagits. Skisser skissats, kalkylatorer kalkylerat och visionärer visionerat. Ändå har inte mycket konkret hänt. Några neonbluttar kom till för några år sedan bortanför den bortersta plattformen vid bussterminalen till Nacka och Värmdö. C'est tout.

Senast under förra mandatperioden togs genom Billström initiativ till parallella uppdrag, vilket innebär att ett antal arkitektbyråer ritat förslag till en ny långsiktig lösning.

Imorgon rapporterar DN att, såvitt man kan bedöma ligger förslaget "Nya Slussen" (illustration på bilden) bra till. Det framgår av tidsplanen att den Nya lösningen kan vara färdigställd att ta i bruk år 2018. 2018!

Jag får panik vid blotta tanken att Slussen ska fortsätta se ut och fungera som det gör i ELVA ÅR till innan något händer. Snart struntar jag helt i mina preferenser för den ena eller andra aspekten i de olika lösningarna - GÖR NÅNTING - VADSOMHELST, bara det händer något SNABBT.

Nya Slussen var inte mitt favoritalternativ men jag är beredd att strunta i det. Bara gör nåt!

Eftersom elva år är ett kolossalt långt tidsperspektiv hoppas jag att utgångspunkterna när man planerar för det nya är att skapa en så långtgående flexibilitet som möjligt. Transporter och kommunikationsmedel ser förhoppningsvis radikalt annorlunda ut när vi når fram till Slussen år 2018.

Om vi till exempel anländer med spårbilar, hur funkar det då?

1 kommentar:

Andrine Winther sa...

Annika!

Ett mycket bra inlägg och ett angeläget ämne att blogga om. Tänkte själv skriva ett inlägg om det helt otroligt omöjliga och omoderna Slussen men nu har jag länkat till ditt inlägg istället. Hoppas att vi får till en miljö- människo- och trafikvänlig "Slussenlösning" som funkar lång tid framöver.

Andrine :-)