tisdag 22 maj 2007

Listerinetanten


Jag är konfunderad. Förundrad. Desillusionerad.

Hur kunde det hända?

För en dryg månad sedan, på skärtorsdagen närmare bestämt, påväg till bion, knallar vi in på dygnetrunt-öppna Apoteket Scheele. Vi ska fylla på förrådet med tandborstar, Alvedon och lite annat. J går på sitt håll, jag samlar ihop det jag tycker hushållet saknar.

Vi möts utanför. J står där med sitt jag-är-så-ofantligt-nöjdgrin.

-Vaere, undrar jag.

Han halar upp en megaflaska av något grönt. Listerine, läser jag på etiketten.

Därpå brister jag ut i storgarv. Jag ser plötsligt min gamla farfar framför mig. Han är alltid beredd att testa nya produkter och håller sig särskilt a jour kring Apotekets utbud.

-Gubbvarning, frustar jag mellan skrattattackerna. Har du verkligen gått på den där reklamen?

J ler ännu bredare.

-Man ska ta hand om sina tänder, säger han. Med den prudentligaste tonen på stämman som finns.
-Uhhh, genmäler jag genom skrattsalvorna. Var e kepsen?
-Det här skulle du också behöva, särskilt du, som inte gillar att gå till tandläkaren.
-Aldrig, väser jag till svar. Fortfarande tagen av skratt.


Härom kvällen står jag i badrummet. Ser något smårynkigt, mattögt med fyllda kinder i spegeln.
Och inser att det är mig själv jag beskådar. Som en annan variant av flourtanten har jag blivit Listerinetanten. Hur gick det till?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan meddela att din lillasyter tappar tänder på löpande band. Så om det är listerine som krävs...för all del.

Gör vad du kan! Gurgla munnen ur led om det hjälper!

Och nej, jag är inte sponsrad av dem heller ;-)

Johanna Graf sa...

Ha, ha, om det inte biter på tänderna kan ni alltid använda det till att få bort alger från botten på båten. Det funkar ju finfint i TV-reklamen!

Annika Andersson Ribbing sa...

Jag är hopplös. Nu tror jag ju naturligtvis att det hjälper.. (Den astöntiga reklamen får ett annat fog för sig när man testat den gröna sörjan, det är en liten härdsmälta i munnen varje gång.. Tror f-n det, att inga bakterier står ut i den miljön..)..

Annika