onsdag 3 september 2008

Den här gången då?

Frekvensen av nyhets- och debattartiklar som sågar FRA minskar inte. Snarare tvärtom. Senast idag har en försvarlig grupp akademiker med olika profil ett auktoritativt inlägg på DNdebatt.

Jag undrar i mitt stilla om det varit möjligt för någon annan fråga att överleva ett så massivt motstånd och ändå, som det verkar, ha parlamentariskt stöd i riksdagen. Småpartiernas bedyranden att vilja göra annorlunda än det som redan beslutades i juni, hyser jag inte särskilt stora förväntningar på. Jag har intecknat någon liten krusidull i ett tillägg men inget som förändrar det som i grunden kritiseras. Massövervakning av dig och mig, utan någon brottsmisstanke som grund.

Manifestationen den 16 september utanför riksdagen i samband med öppnandet är ett viktigt tillfälle. Jag tror den kan få så stor uppslutning att den väcker genklang vida omkring. Bara vi blir tillräckligt många. Make it happen, tänk inte bara "jag borde...". Tänk: Jag ska.


(Illustrationen kommer från suddkludd.blogspot.com.)

Inga kommentarer: