torsdag 4 september 2008

Flyktingfrågan


Klimatet i samhället har hårdnat betydligt de senaste åren. Det avspeglas tydligt inom alla möjliga politikområden och i alla möjliga sammanhang. Sjukförsäkringsfrågan har gjort det hela brutalt uppenbart de senaste månaderna liksom synen på handikappade som Aurora ofta skriver om.

Att flyktingpolitiken skulle få utgöra ett undantag hade varit en nåd att stilla bedja om. Men självfallet icke. Både folkpartiet och moderaterna har velat kittla de grupper som är kritiska i sammanhanget. Ett visst partis närvaro i utkanten av den politiska scenen har såklart ökat intresset att göra dessa utspel. M-minister Billström har varit flitig på att kräva och förutsätta både det ena och det andra av flyktingarna som söker sig en fristad och kommer till Sverige. Men kraven är som regel alltid riktade mot de enskilda individerna. Flyktingarna.

Kommunerna, och särskilt de som helt bangar det gemensamma ansvaret att öppna sig och ta emot människor på flykt, har på ett märkligt sätt gått fria från kritik och krav från statens sida.

Om landets samtliga kommuner hade visat mognad och hjälpts åt med åtdraget att ta emot de som flyr så hade migrations- och integrationspolitiken haft väsentligt mindre problem. Och grogrunden för missnöje bland landets medborgare hade kringskurits avsevärt. Det är väl känt att de värsta smitarkommunerna är styrda av m-ministerns partikompisar. Ofta med hänvisning till att bostäder saknas. Som om det var en konsekvens man inte insett när allmännyttiga bostadsbolag sålts av fortare än kvickt i dessa kommuner.

I dagens DN möts vi av rubriken "Låt inte flyktingarna bestämma var de ska bo". Jag förfäras över att mitt eget parti ska sälla sig till de som går ut och fiskar i grumliga vatten i flyktingfrågan.

Mycket av det som förs fram är viktigt. Framför allt det som handlar om att samtliga kommuner har ansvar för dessa frågor och att det är orimligt att några få burit och alltjämt drar ett så tungt lass.

Gärna snabbare asylhantering, bättre introduktion och möjlighet att kunna kombinera jobb och svenskastudier på ett sätt som inte är möjligt idag. Men det är bestickande att vi ska bestämma över flyktingarna var de ska bo. Det måste bygga på deras möjlighet att välja mellan goda alternativ.

9 kommentarer:

Fredrik sa...

Vore det inte å sin plats med lite bro byggande?? Att faktiskt framhålla Värmdö som en, i detta fallet, bra kommun med en väl så god flyktingmottagning?
Jag tycker nog att vi faktiskt borde få lov att hänvisa flyktingar till olika kommuner och inte helt låta de själva bestämma. Har inte Lago i södertälje själv påpekat detta om jag inte har helt fel?

Anonym sa...

Ni lurar ingen.

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/08/29/billstrom_missar_problemets_karna

Anonym sa...

Du förväntar dig att en flykting som kommer hit ska göra ett rationellt val av hemkommun baserad på var denne kan integrerar bra samt få jobb? Dags att vakna upp i så fall. En flykting kommer i första hand att söka sig till områden där andra flyktingar från dennes land finns, det är där de har kontakter och där finns människor som förstår deras språk och kultur.

Anonym sa...

Bilder på gråtande barn ska väl knipa en och annan röst.

Anonym sa...

Du skriver att "flyktingarna" söker sig en "fristad", att det handlar om "människor på flykt".

Sanningen är att de flesta söker sig hit för att de vill ha ett bättre liv. De är anhöriginvandrare som söker asyl efter att en anhörig först tagit sig som "ankare".

Varför tror du att så många Irakier kommer till Sverige? Jo, för att vi har generösast asylregler i Europa.

Exempelvis norra Irak är en ekonomiskt blomstrande region dit det går direktflyg. Svårt att säga att asylsökande därifrån är "människor på flykt"?

Du skriver också att man "fiskar i grumliga vatten". Det är ett så oerhört billigt motargument att slänga i ansiktet på folk som öppet försöker diskutera invandringsfrågor.

Vi måste sluta skambelägga människor med "guilt-by-association"-metoder om vi ska kunna få till en vettig diskussion kring detta ämne.

Annika Andersson Ribbing sa...

Brobyggande vore fint! Om Värmdö kan man säga att kommunen borde ha tagit emot väsentligt fler flyktingar under nittiotalet. Även om vi på senare år nu tecknat avtal så är det ett litet, litet antal vi tar emot. Mottagandet för de får vi tar emot är välorganiserat och bra. Jag tycker dock att vi skulle kunna ha en högra ambitionsnivå.

Till dig modiga anonyma kommentator:
Jag inbillar mig att om fler kommuner anordnade ett seriöst mottagande så skulle de koncentrationer vi nu så tydligt har bli mindre. Min inbillning baserar sig på att även flyktingar vill ha en möjlighet att kunna finna ett arbete och ett boende som fungerar.
Att nå exakt jämn fördelning över landets alla kommuner är inte målet till att börja med. Men att alla kommuner som i dagsläget inte är mottagare ska börja ta emot flyktingar kunde vara en god start.

Elise - om du inte uppfattar mitt inlägg seriöst så har jag misslyckats. Det är inte en enkel sak att som etablerad politiker i ett parti rikta den typ av kritik mot sitt eget parti som jag gör i mitt inlägg. Enligt min uppfattning och tro är det ingen tillfällighet att den nu rådande "hårdare-tag-retoriken" har med de fenomen jag beskrev att göra. Och dessa ställer jag inte upp på.
Men en vettig diskussion vill jag gärna ha.


Annika

Fredrik sa...

Ang Flyktingar till värmdö.
Vi har väl ett omvänt problem mot Södertälje?
Vi har vilja men inga bostäder, vi har flyktingar men inga bostäder... och sen har vi inga bostäder heller... Hade vi haft det så hade vi haft fler flyktingar.

Annika Andersson Ribbing sa...

Exakt Fredrik!

Fast vilja och bostäder hänger väl ihop..?!

Andrine Winther sa...

Jag tycker att vi i Värmdö ska ta emot fler flyktingar! Dessutom tycker jag att det är självklart att fler kommuner ska vara med och ta ett solidariskt ansvar.

Den som påstår att alla flyktingar är likadana, tänker likadant och tror att alla vill till samma ställe har uppenbarligen aldrig mött några flyktingar.

Jag blir både ledsen och förbannad på insinuationer att folk kommer hit för skoj skull. Reella hot som gör att man tvingas lämna sitt land är fruktansvärt.