lördag 13 september 2008

Konsten


..att inte ha för höga förväntningar på filmatiseringen av Millenium-triologin är stor.
Särskilt efter att ha läst dagens SvD- och DN-artikel om inspelningarna som pågår.

Micke Nyqvist-alias-Blomqvist säger att han är överraskad över böckernas aktualitet.

"-Det stängs in människor i källare i Österrike och traffickingen pågår också här mitt i Stockholm. Jag kommer ihåg hur chockad jag blev av trovärdigheten när jag såg Bo Widerbergs "Mannen på taket". Jag hoppas vi kan nå dit."

Det är lägga ribban högt. Redan höga förväntningar ökar.

Janne frågade vad som är så märkvärdigt med böckerna. Jag tror det handlar om
1. Persongalleriet
2. Stockholmsmiljön
3. Berättelsernas aktualitet
4. Samhällskritiken

Sen måste man ju säga att det är en särskild krydda med de verkliga personer som finns med, invävda i berättelserna, Paulo Roberto och Kurdo Baksi t.ex.

Vilken julklapp det hade varit om vi sluppit vänta till februari och filmen haft premiär på juldagen.


Mera konsttema:
Det är konstrunda i Gustavsbergs hamn i dagarna två, lördag-söndag. Kom och kolla!

Det är också konstigt att försöka somna utan Reine Brynolfssons karaktäristiska uppläsarröst i bakgrunden. Nu är nämligen skivorna slut. Alla tre millenieböckerna har lyssnats igenom 16+18+19 skivor, drygt en timme långa vardera. Det är sorgligt att det är slut, att det inte blir några fler..

Men som sagt, snart kommer filmatiseringarna!

(Bilden är Svenskans).

Inga kommentarer: